Träna på kontoret

Att träning kan lindra det mesta såsom stress, hjärt- och kärlsjukdomar och förhindra fetma är något som är vetenskapligt bevisat, men trots detta är det många som påstår att de inte har tid att avsätta för att gå till gymmet – tur är då att det går att träna på kontoret under dagen direkt framför sin egen dator när man arbetar.

Tidigare Fitness ikonerhar vi skrivit om hur man med hjälp av att träna aktivt kan lindra stress och hindra att man drabbas av stressrelaterade problem. Men många svenskar påstår att de inte har tid att träna eller få en ett gympass i sin upptagna vardag, men det är en ren lögn – tid för träning finns alltid. Så turligt nog för dessa personer finns även sätt att träna direkt på kontoret framför sig jobbdator samtidigt som man dessutom kan fortsätta arbeta, om än i en annan ställning än sittandes. Det är något som Sveriges Radio tipsar om hur man kan göra i en intervju med Matt Richardson, som är chef för gym och personlig träning på IKSU i Umeå:

  • Sitt inte ned – har du ett höj- och sänkbart skrivbord kan du variera mellan stående och sittande position och du kan dessutom utföra enklare övningar direkt stående vi ditt upphöjda skrivbord. Bara fem till tio minuter om dagen kan göra stor skillnad, och då behöver du inte ens röra på dig.
  • Ta en vända runt kontoret – ett fel många gör är att de inte lämnar sitt skrivbord under dagen annat än för lunch, men de där extra stegen till kaffemaskinen gör under för dina leder, så passa på att ta en kopp till!
  • Pauser – våga ta pauser i din vardag, enligt generella regler har alla anställda rätt till fem minuters paus i timmen, och dessa minuter kan användas för mini träningar.
  • Sittande träning finns också – något som många kanske inte vet är att det också går att träna sittandes, tips är att googla lite snabbt så hittas både videos, illustrerade bilder och beskrivningar för hur dessa övningar görs enkelt.