Att simma är bland det bästa du kan göra för kroppens välmående. Det är skonsamt, roligt och du slipper känna svetten lacka. Simning är en utmärkt idrott för alla åldrar och även för dig som lider av skador, då simning inte påverkar leder och ligament negativt. Efter träningspasset kommer du att känna dig tillfreds och trött på ett bra sätt.

Oavsett om du är en lycklig ägare till en stor pool, bor vid havet eller måste bege dig till en simhall, bör du ta varje tillfälle i akt att simma dig friskare. Att röra på dig i vatten är det skonsammaste sättet att komma i form samtidigt som du aktiverar alla kroppens muskler och fördelen är att du själv kan bestämma takten utifrån dina egna förutsättningar.

Styrka och kondition i ett

Förutom att vara en skonsam träningsform, ger simning en allsidig träning som både fokuserar på styrka och kondition i varje simtag. Vattnet utgör motståndet och du väljer själv hur snabbt du vill simma samt vilken stil du vill använda. Crawl är det vanligaste sättet, medan fjärilssim helt klart är mest uttröttande. I simbassängen kan du också träna intervaller i olika tempo för att stärka kroppen. Samtidigt som du känner pulsen slå allt snabbare, känner du också hur axlar och armar samt benmuskler får sin dos av styrketräning.

Simning och det mentala lugnet

Visste du att simning också har en särskilt positiv effekt på hjärnan? Det är nämligen bevisat att vistelse i vatten fungerar som en slags meditation för kropp och själ och lugnar ned stresskänslor. Dock kan det vara värt att simma på den sida av bassängen som inte är full av stojande och skrikande barn om du nu tar ut dina simtag i en simhall. Det allra bästa, om du kan, är att simma på sommaren utomhus i en sjö eller i havet där du kan vara ifred. Närvaron av naturen och det svalkande vattnet är ännu en bidragande orsak till att simning är så bra.

Simning för äldre som yngre

Att simma lämpar sig lika bra för äldre som för yngre, vilket gör att det blir ett brett åldersspann i bassängerna. Faktum är att man rekommenderar äldre att simma mer, då en skör kropp inte tar lika mycket stryk av denna träningsform. Så oavsett vem du är – simma lugnt och var inte rädd för att ta dig vatten över huvudet!