Att motionera är ett viktigt inslag i en människas liv för att kunna leva så gott som möjligt utan skador. Det hjälper också till att få en säkrare ålderdom genom att regelbundet motionera och förebygga skador. Tips för att förbättra konditionen kan vara att börja jogga, ta fler promenader eller att hoppa studsmatta. Det viktiga är att du rör på dig.

Många människor avger nyårslöftet om att det här året, då ska det minsann tränas! Konditionen ska byggas upp och ett vanligt fel är att rivstarta alldeles för hårt och sen fungerar det inte. Därför är det mycket bättre att sakta och steg för steg bygga upp sin kondition, både genom klassisk träning som att jogga eller gå på gym, men även ovanligare träningsformer fungerar, som till exempel att hoppa studsmatta , det viktigaste är att röra på sig.

Tips på sätt att motionera i vardagen, utan att behöva lösa gymkort:

  • Gå eller cykla till arbetet
  • Ta en omväg till affären så att promenaden blir längre
  • Ge dig ut i ett motionsspår och gå eller jogga, det finns motionsspår i varje stad
  • Be en vän ”tvinga” med dig ut om du har svårt att ta tag i din träning
  • Börja med något kul som du inte testat innan, t.ex att träna i ett utomhusgym

Sundhet genom kondition

Att förbättra konditionen kan i princip rädda liv. Många äldre människor som är otränade riskerar att snabbt bli mycket sämre och skörare ju äldre de blir. Hamnar någon i sjukhussängen med dålig grundfysik kan det gå utför ganska snabbt med kroppens hållbarhet. Därför är det oerhört viktigt att träna i alla åldrar, var och en på sin nivå och i den mängd som fungerar. Är man rädd om lederna, kan vattengymnastik vara ett skonsammare alternativ än att ge sig ut och springa. Det går alltid att hitta en träningsform som passar varje människa, det gäller bara att prova.