Lindra din träningvärk

Något av det värsta med träning är den värk i kroppen som man får efter ett jobbigt pass. Men det finns några knep som kan lindra träningsvärken. Exempelvis kan ingefära, värktabletter och massage göra susen. Det hjälper dock inte att stretcha eller värma upp innan träningen för att slippa träningsvärken.

massage2

På Svenska Dagbladet kan man läsa om att ny forskning visar att ingefära kan bota träningsvärk. Forskningen är gjord på University of Georgia och visar att ett dagligt tillskott av ingefära gör så att muskelvärk till följd av träning blir mindre, hela 25 procent mindre. I studierna undersökte man hur ett tillskott av rå respektive upphettad ingefära påverkade träningsvärken hos försökspersonerna. Upphettning av ingefäran gav inte en större smärtlindring, utan det är alltså rå som ger bäst effekt.

Smärtstillande och massage

Det är dock inte bara ingefära som man kan ta till när man känner träningsvärken komma smygande. En vanlig värktablett i form av exempelvis Ipren kan faktiskt lindra en hel del. Dessa tabletter är både antiinflammatoriska och smärtstillande, kan man läsa här. Men det allra bästa resultatet för att lindra träningsvärken får man om man kombinerar smärtstillande med någon form av massage för kroppen. Det främjar cirkulationen och mjukar upp musklerna lite. Några andra tips kan vara att få rejält med sömn och ta ett par stretchpauser under arbetsdagen om man har ett ganska stillasittande jobb.

Myter om värken

Den som tror att den kan undvika sin träningsvärk tror fel, även om det länge spridits myter om att uppvärmning eller stretching kan göra att man inte får lika mycket värk. Att träna igen när man har träningsvärk kan göra att man lindrar den tillfälligt och inte känner av den direkt efter passet. Men sedan kommer den tillbaka igen och kan i värsta fall ha blivit förvärrad.