Styrketränar du? Bra! Men tar du även hand om kroppen på andra sätt? Ju mer allsidigt du tränar, desto bättre resultat får du. Allra bäst resultat får du om du också tar hand om kroppen på andra sätt. Lev någorlunda hälsosamt, och gå på massage regelbundet.

Att styrketräna är naturligtvis bra, men för att få ut mesta möjliga av din träning kan du behöva komplettera med annan träning, samt ta hand om kroppen på andra sätt. Detta kommer att resultera inte bara i att du mår bättre, utan också i ännu bättre resultat av din styrketräning.

Vad ska du då komplettera med? Det som du tycker är roligt, skönt eller på annat sätt givande, är det enklaste svaret, för om du tycker att det är givande kommer du att fortsätta med det. Men det finns ändå några allmänna råd som du bör ta till dig. Följande är nämligen alltid bra.

Massage är bra för att minska inflammationsrisken i musklerna, och om du tränar hårt bör du gå till en massör minst en gång i månaden. Det kommer att minska risken att du måste hålla dig borta från gymmet p.g.a. sjukdom.

Yoga

Yoga är ett perfekt komplement till styrketräning av alla typer (även kroppsviktsövningar) eftersom det mjukar upp kroppen. Är du tajt i hamstrings, axlarna eller bröstet är det perfekt med yoga. Som en bonus gör solhälsningen, hunden, duvan och de andra övningarna att du får bättre hållning.

Du kanske tror att du är för stel för att hålla på med yoga, men faktum är att du kommer att bli mer rörlig. Det är liksom det som är hela poängen med att träna yoga. Det finns dessutom olika former av yoga, så du kan hitta en variant som passar dig. Det är aldrig för sent att börja med yoga, och det är inte vem som helst som säger det, utan en av Sveriges starkaste kvinnor. Läs en intervju med henne här.

Glöm inte konditionen!

Konditionsträning, eller cardio, är en viktig del i exempelvis crossfit. Men det är inte alla som lyfter skrot som även konditionstränar. Att ha bra syreupptagningsförmåga underlättar i vardagen, och skulle du drabbas av lungsjukdom kommer du att vara glad för allt du gjort för att förbättra din kondition.