Glöm inte D-vitaminen

De flesta som tränar är väl medvetna om vad de ska och inte ska stoppa i sig. Men har du koll på D-vitaminet? Det finns flera anledningar till att ta sådant tillskott också – speciellt nu som höstmörkret kryper närmare inpå!

Att fler köper kosttillskott är igen nyhet, det är snarare en trend som satt sig ganska starkt nu de senaste åren. Men de som tränar och tar tillskott missar ofta en komponent, och det är att ta D-vitamin vilket är extra viktigt på hösten när vintermörkret kommer allt närmare inpå. Men vad vet vi egentligen om D-vitaminet? Det är något som Dagens Nyheter listat:

  • Är en fettlöslig vitamin som är viktigt för att kroppen ska hålla en bra kalkbalans i skelett och tänder. Har man brist blir skelettet mjukt och deformerat, något som kallas engelska sjukan.
  • Vi kan inte tillverka D-vitamin i kroppen utan måste få vitaminen på annat håll, till exempel från kosttillskott eller solen. Solen är svag på vintern och just därför behöver vi ofta tillskott vintertid, men vi kan också lagra vitaminet i kroppen som ett överskott och det kan räcka för vissa att låta kroppen plocka av på vintern. Men för de flesta behöver man få i sig extra och det kan man få i fet fisk, kött och ägg samt i D-vitamin berikade mjölkprodukter.
  • Det är inte bra med för mycket D-vitamin heller. Helst ska man inte få i sig mer än 100 mikrogram per dag enligt rådande rekommendationer. Så om du äter det som tillskott ska d vara försiktig, för det är bara då du klan få i dig för mycket – inte av att äta mat med D-vitamin eller genom solen alltså utan du kan bara överdosera med tillskott.

Ät kosttillskott med måtta

Det viktigaste att tänka på när man äter olika sorters tillskott för att må bättre är att man ska känna att man faktiskt mår bra av att äta tillskotten. Om man känner annat ska man prata med sin läkare eller byta dos. Och nu när hösten närmar sig kan det vara bra att äta lite extra mat med D-vitamin i, men ta bara D-vitamintillkskott om du känner av trötthet eller orkeslöshet trots en välbalanserad kost – det kan nämligen vara ett tecken på att du faktiskt behöver tillskott av vitaminet.