På samma sätt som det ständigt dyker upp nya dieter (LCHF, 5:2, stenåldersdieten, Atkins, Montignac) så lanseras nya träningsformer med jämna mellanrum. Till skillnad från dieterna så innebär en ny träningsform oftast mer än bara gammal skåpmat (ursäkta ordvitsen) under nytt namn. Dessutom står det var och en fritt att plocka det som de tycker bäst om ur var och en av de träningstrender som dyker upp.

En av de senaste träningsformerna är crossfit. Vissa betraktar det som en extrem form av träning, men det går alldeles utmärkt att träna crossfit vilken nivå man än befinner sig på. På Youtube går det att hitta filmklipp med såväl 60-åringar som barn som tränar crossfit.

Crossfit handlar om att träna hela kroppen under varje pass, och detta genom att göra övningar som liknar rörelser man gör i vardagen. Maskiner är bannlysta, även om många hjälpmedel, som skivstänger och medicinbollar, används. Eftersom träningslokalerna av denna anledning inte liknar traditionella gym särskilt mycket kallas de för ”boxar” och inte gym. Idag finns boxar i hela Sverige, bl.a. i Östersund. Man kan träna crossfit på egen hand, men eftersom det är en krävande form av träning så är det säkrast att träna under ledning av en instruktör. Vanligen består ett pass av ett antal övningar som ledaren har valt ut, och övningarna byts ut mellan olika pass. Detta gör crossfit mer varierat än många andra former av träning i grupp.

Övningar i crossfit

Vissa av övningarna i crossfit är tekniskt avancerade, och det tar tid att lära sig utföra dem på rätt sätt. Grunderna är inte speciellt svåra att lära sig, däremot. Det rör sig om tre övningar: knäböj, marklyft och axelpress. För att få ett hum om vad det handlar om är dessa tre videor en bra introduktion, men tro INTE att det räcker med att kolla på dessa, öva lite framför spegeln och sen bege sig till närmaste crossfit-box. Boka in en tid med en tränare, så att allt blir rätt från början. Crossfit är inte farligt, men man måste göra rätt från början.

Så här ser alltså grundövningarna ut. Först knäböj:

Sedan marklyft:

Och slutligen axelpress: