Den enkla men regelbundna träningen som faktiskt blir av – den är allra viktigast. Och den kan du faktiskt göra hemma i soffan. Glöm inte att äta efteråt bara. 

träningOm du tränar har du säkerligen koll på både kost och hälsoeffekterna du får av att röra på dig dagligen. Att äta både inför och efter träning ökar effekterna och får musklerna att orka växa till sig – för att göra kroppen starkare. Du kan köpa proteinbar här som inte innehåller något animaliskt protein men även andra typer av bars.

I Svenska Dagbladet Perfect Guide säger en svensk stjärnkock att om tio år kommer vegetarisk mat vara standard, och inte en kostvariation som det är idag. Tofu, umeshu, svarta bönor, blomkål och rädisor är framtiden, med mycket smak som vägledare.

Träning hemma i soffan?

För att få tips på träning du kan göra hemma går det bland annat att läsa denna artikel i Hem & Hyra:

15 minuter varannan dag – mer än så behövs inte för att du ska bli starkare, piggare och friskare – Lovisa Sandström till Hem & Hyra

De råd som ges är bland annat att köra armhävning mot soffan – med knäindrag. Gå bara så djupt att du orkar pressa dig upp, och det till raka armar. Upprepa ett par gångar och vila emellan.  Det är även enkelt att sätta igång och göra höftlyft mot soffan med crunches. Då sätter du upp fötterna i soffan och ligger på golvet (matta under ryggen), lyfter upp höften från golvet mot taket och spänner rumpan ordentligt när du är i toppläget. Sedan ner igen och upprepa. När du sänker ner rumpan mot golvet igen lyfter du i stället skulderbladen från golvet, vilket gör att du även tränar mage och längdrygg. Smart va?

Om du dessutom vill träna upp hållningen, så att ryggen hålls rakare och kutryggen blir ett minne blott, finns det bra tips och video här.